מה זה ux?

קצת על חווית משתמש

קרה לכם שנכנסתם לאתר, לא הבנתם מה רוצים מכם ומיד ברחתם ממנו?
או שחיפשתם מידע מסויים ופשוט לא הצלחתם למצוא אותו עד שהתייאשתם?

כנראה שזה אתר ללא אפיון User Experience) UX)! 

רגע, מה? מה זה בכלל UX?

חוויית משתמש (ובאנגלית: UX, קיצור של User Experience) הינה החוויה שחווה משתמש בזמן פעילותו במערכת (כגון אתר, תוכנה, אפליקציה), מוצר פיזי או שירות.
חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (באנגלית: UI, קיצור של User Interface, ויקיפדיה).
ובצורה קצת יותר מורחבת, על-פי ההגדרה של נילסן ונורמן, מחלוצי התחום אשר תבעו את המושג ה UI ו UX:
חוויית משתמש כוללת את כל האספקטים של האינטראקציה בין משתמש הקצה לבין החברה, השירותים שלה והמוצרים שלה.
הדרישה הבסיסית לחוויית משתמש מעולה היא לענות על הצרכים המדוייקים של המשתמש, ללא סיבוכים מיותרים.
על המוצר או השירות להיות פשוט ואלגנטי, כך שיהיה כיף להחזיק בו, וכיף להשתמש בו. חוויית משתמש אמיתית נותנת ללקוחות הרבה יותר מאשר בדיוק את מה שהם אומרים שהם רוצים, או ממלאת אחרי רשימת יכולות ודרישות. כדי להגיע לחוויית משתמש באיכות גבוהה על-פני כל החברה, חייב להיות רצף אחיד על-פני כל השירותים שהיא מספקת בתחומים שונים, כולל הנדסה, שיווק, עיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי, ועיצוב ממשק.

אז מה זה בעצם אומר?

זה אומר שהחוויה שלכם כמשתמשים, תיהיה טובה יותר, ברורה יותר, קלה יותר ואפילו (!) יכולה להיות חוויה מהנה. בעצם המטרה של חוויית משתמש טובה היא לגרום להפעלה של אנשים, על ידי חוויה אנושית, וכל מה שתורם לחוויה הוא חלק מהתהליך.

את המונח "חוויית המשתמש" טבע לראשונה דונלד נורמן (Donald Norman) באמצע שנות ה-90. אז התייחסו בעיקר לממשק משתמש, האינטרקציה בין הטכנולוגיה לאדם למען השגת מטרה כלשהי, אך בשנים אלו חילחלה ההבנה כי ממשק המשתמש מהווה רק רובד מסוים מתוך עולם חוויית המשתמש המתייחס גם לעולם ארכיטקטורת המידע, אסטרטגיה, שיווק וטכנולוגיה יחד עם היבטים רגשיים, אנושיים ותחושתיים.

בשנים האחרונות תחום חוויית המשתמש הפך למשמעותי בכל פתרון מערכתי,
ונתפס כמרכיב קריטי והכרחי בכל הנקודות על פני מסע הלקוח.
אחד האנשים שתרם רבות להכרת המושג "חוויית משתמש" ומשמעותו הוא סטיב ג'ובס, אשר שם דגש עליון לחשיבות החוויה בכל מוצרי אפל, החל מהציפיה למוצר החדש ועד לחווית הרכישה, האריזות המושקעות ובסוף השימוש במוצר ונראות הממשק.

ואיך מיישמים את זה באתר?

  • למשל, לחצת על כפתור? תרצה לראות תגובה (שינוי צבע/גודל וכו'). שלחת טופס? קיבלת תודה
  • קראת כתבה/מידע באתר? תרצה לדעת שזה מקור אמין ואפשר לסמוך עליו.
  • נכנסת לאתר והוא לא מעודכן? ייתכן שהמידע לא רלוונטי (וכנראה שגם לא תבקר בו שוב).
  • חיפשת פרטי קשר  ולא מצאת? אולי יהיה קושי במציאת מי שיעמוד מולך בעת הצורך.
  • הלכת לאיבוד בדף? חיפשת משהו בצד מסויים והוא היה בצד אחר או בכלל במיקום אחר? כנראה שהנגישות לא נכונה.
  • האתר נראה עמוס? מבולגן? ובאופן כללי לא ברור כיצד להמשיך
    כנראה שהאסתטיקה והיררכיה לא הוגדרו כמו שצריך.
  • האתר לא מותאם למובייל וקשה למצוא שם את מבוקשך? כנראה שתאבדו המון משתמשים בערוץ זה.
  • חיפשת משהו מסויים, הגעת לאתר ומצאת משהו אחר לגמרי? כנראה המידע לא מותאם.

כל אלה ועוד יוצרים את החוויה השלמה. על מנת שהאתר יצור חוויה טובה למשתמש, הוא חייב להתבסס על העקרונות הללו: שימושיות, אמינות, עדכניות, שקיפות, קלות והתמצאות, נגישות, אתסטיקה, נוחות, והצגת מידע בעל ערך.

חשוב ליצור חווית משתמש טובה!

כדי ליצור חוויות משתמש טובה, כזאת שתמשוך את המשתמשים, תעזור להם להתמצא באתר, תגרום להם לרצות להישאר באתר ולגלות דברים נוספים, להנות מהמראה של האתר, ובאופן כללי (לנסות) להנות!
חשוב מאוד לעבוד על פי העקרונות. להבין שהמשתמשים מונעים לפעולה על ידי האיפיון של האתר, וכשהאתר מאופיין בצורה טובה ונכונה, אז הדברים מסתדרים, מרגישים נכון, והמשתמש מוכוון למקומות שרצינו.

START YOUR PROJECT
מוכנים להתקדם לצעד הבא? צרו קשר והתחילו את הפרוייקט

צרו קשר