האם ux הרג את המיתוג?

על חווית מותג וחויית משתמש

בעידן המהיר שבו אנו חיים, מסך הסמארטפון הוא עוד איבר בגופנו, החשיבה מקבלת מסגרות באינטצ'ים וכשאנו יורדים לעומק העניין אנחנו רואים פיקסלים, המיתוג הקלסי שהחל את דרכו הפתלתלה, כמעט לפני 200 שנה והיה למעשה דיאלוג חד כיווני מיצרן לצרכן עד להופעת האינטרנט שינה את פניו באופן משמעותי.

הצורך במיתוג כיום יוצר בלבול בקרב רבים מבעלי העסקים, התמודדות עם חווית מותג המשכית ומתפתחת, צרכנים שהופכים להיות פעילים ומגיבים ברשתות החברתיות, הקמת אתרי אינטרנט למטרות שונות בחברה, שיווק און ליין ועוד רשימת פעילויות שיווקיות רבות, שיצרו סוג של משבר זהות בעולם המיתוג.

אם נשאל מאפייני אתרים בעלי ניסיון הם היו אומרים לנו שהם עובדים על חוויות ולא על מותגים.
וזה בעצם עוד תוספת לבלבול שרבים עדיין חווים. עיצוב מחדש של מותג גם אם הוא נעשה על פי הערכים והחזון של הארגון, לא מספיקים כבר.
עסקים רבים עדיין מניחים, בטעות, שזהות מותג חדשה יכולה לתקן את הצרות שלהם. עיצוב לוגו חדש עם סט פונטים וצבעים חדשים, לא יגרמו ללקוח לשכוח אינטראקציה שלילית שהיו לו עם הארגון שלך.

כמעצבים עם נסיון רב, אנחנו מבינים את הצורך בשיפור בכל נקודת מגע של הלקוח עם המותג, על פני כל הערוצים הקיימים. פה מתחיל בעצם השילוב בין מיתוג ועיצוב חוויתי.

החוויה המקוונת
כאשר אנו מעצבים את חווית המתשמש מקוונת, אנחנו צריכים לזכור שרושם כולל, מורכב ממגוון נקודת המגע:

  • הצבעים, התמונות, הטיפוגרפיה וכל האלמנטים הויזואלים
  • השימושיות בכל הפלטפורמות
  • עיצוב דינאמי; המעברים והאנימציות
  • אסטרטגית נקודות המגע עם הגולש; אתר, מערכת, חתימות דוא"ל, רשתות חברתיות, דיוור, קמפיינים, אפליקציות ועוד.
  • הטון והאישיות של המותג, מה הוא משדר האם זה מדבר אלינו?
  • ביצועי האתר; מהירות תגובה, חיווים והודעות כל אלו משפיעים על החוויה 
  • תמיכה ללקוחות ופתרון בעיות באופון מיידי בעולם של חוסר סבלנות.
  • מיקרו אינטראקציות וריגעי אושר כמו קבלת משלוח שחווית הפתיחה שלו מפתיעה ואחרת

כל אלה הם בעצם תוצרים של צוות UX מקצועי שחייב להבין מותג, להבין את המסרים של המותג, את היעדים שלו, את החזון, את השפה הויזואלית ובעיקר את הלקוחות שלו.
אם נקח לדוגמה את mailbakery שנותנים שירותים לדיוור ישיר "בתפירה אישית" בדוא"ל, החוויה שהם מעניקים לגולשים שלמה ועקבית, החל מה-look & feel שמפזר ניחוחות של מאפייה וכלה באיורים המקסימים עם אנימציות קטנות ומהנות. משפטי הנעות לפעולה מדויקים המשלבים בין קונספט המאפייה לבין מסר מקצועי שאמור להוביל את הגולש לדף ספציפי. המידע מאד ברור ועובר למובייל מבלי לפספס דבר מחווית המותג:

חוויה רב ערוצית
עד כה, דיברנו בעיקר על עולם הדיגיטל. כשחושבים על זה רוב המותגים אינם חיים אך ורק באינטרנט. מרבית המוצרים או השירותים הקיימים ברשת מתקיימים בעולם ה offline, ומשלבים נקודות מגע דיגיטליות ומקוונות עם נקודות מגע קלאסיות ופיזיות.
בשנים האחרונות אנו רואים מגמת עליה עולמית בשירותי עיצוב וחוויית הלקוח (CX) וזאת כתוצאה מצורך להתמודד עם שילוב הערוצים והצורך לזהות, לחקור, ולהעריך את מסע הלקוח, והנקודות החלשות והחזקות בו.
מעצבי UX וCX שואפים ליצור חוויות משמעותיות וטובות, ללא קשר לערוץ. חוויות כאלו יכולות לגרום לגולש להתאהב במותג.

מותג הוא רק דרך אחרת לומר חוויה.

אז מה משמעות של כל זה למיתוג? ואיפה זה משאיר את מחלקת השיווק בארגון?
המסקנה היא שהמותג חי וקיים. ומסקנה נוספת ומתבקשת היא שהמותג הוא לא רק הלוגו. המותג הוא הסכום הכולל של כל החוויה, בכל הממשקים בהם הלקוח נפגש עם המותג.
בעצם אין הבדל גדול בין מעצבי UX ואנשי שיווק באינטרנט. שניהם מעוניינים בלקוחות שלהם ובמותג. שניהם מוקסמים מניתוח נתוני המרות. שניהם להוטים ללמוד, לבדוק ולחזר לנסיון נוסף כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר.
בין אם אתה ארכיטקט מידע, אסטרטג תוכן, מעצב UX או ממשק משתמש, יזם, או אפילו איש שיווק, אתה כנראה מבין את ההשפעה של עיצוב חוויתי, וכיצד הוא משפיע על המותג.

אז בסופו של דבר המסקנה המתבקשת היא שחוויית המשתמש לא הרגה את המיתוג. חוויית משתמש היא המיתוג.

START YOUR PROJECT
מוכנים להתקדם לצעד הבא? צרו קשר והתחילו את הפרוייקט

צרו קשר